Veckobrev Vecka 17/2016

Veckomöte den 25 April 2016

Rotary Strömstad Veckobrev Vecka 17/2016

Kvällsmöte måndag den 25 april 2016 tillsammans med MUNKEDALS RK

President Martin Karlsson hälsade ca 30 personer välkomna till detta uppdateringsmöte om Panziprojektet. Flest deltagare var Munkedals RK vår klubbs partner i distrikt 2360. Dessutom några representanter för potentiella samarbetspartners som Maria Johnsson från Kyrkan i Strömstad, Karin Björk från föreningen Nytta och Nöje ( också engagerade i Kongo), representant för Stömstads Milen samt egna medlemmar.

Dagens föredragshållare var Tommy Sandén och Bo Westerling från Örebro Engelbrekt RK, ansvariga för projektet Trygg elförsörjning och solenergi til Panzisjukhuset i östra Kongo. Bo inledde med en kort tillbakablick och historik över varför och hur projektet startats och utvecklats både organisatoriskt och finansiellt.

Två dieselgeneratorer ska skickas ner till sjukhuset för att säkerställa en jämn elförsörjning. En skänks av Atlas Copco och en köps av Rotaryklubbarna.

Totalt med reservdelar, utbildning och transport beräknas en kostnad på ca 800.000:-. En ansökan om Global Grant från Rotary International är under process. Samarbete med en lokal klubb i Bukavu har etablerats och totalt är 18 klubbar i Sverige engagerade.

Tommy Sandén berättade och visade både bilder och en videofilm från sitt besök på Panzisjukhuset i början av mars. Mycket intressant, gripande och övertygande om att behovet av säker elförsörjning är avgörande för verksamheten på sjukhuset. Tommy inspekterade nuvarande funktioner och gick också igenom behoven inför installation av de nya generatorerna. Detta har resulterat i en kravlista som diskuteras med dr. Mukwege och de som är ansvariga för elförsörjningen rent praktiskt. Syftet är att allt ska vara förberett och klart när de nya generatorerna väl kommer fram för att snabbt kunna tas i drift.

Presidenten tackade för en mycket intressant information som både visade på vilken nytta Rotarygeneratorerna kommer att göra och vilket enormt arbete som uträttas på sjukhuset under mycket svåra förhållanden. Hjälpbehovet är enormt men vårt Rotaryprojekt är väl avgränsat och vi kan vara säkra på att projektet sköts på bästa sätt både vad gäller de finansiella och administrativa funktionerna av Örebro Engelbrekt RK som driver projektet. De uttryckte också sin glädje över samarbetet med Strömstads och Munkedalsklubbarna.

Noteringar av Ulla Renström