Veckobrev vecka 11 / 2016

Rotary Strömstad Veckobrev Vecka 11/2016

Ordinarie lunchmöte: Måndag 14/3

Närvarande 12 st medlemmar och 4 st gäster

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna.

Klubbens engagamang i Panziprojektet löper vidare vi har samlat in 22 000 kr via engagemnag med skänkta bidrag och försäljning av boken. Utöver detta har den lokala klubben avsatt 40 000 kr. Martin var på PETS (regionträff för presidenter) där han märkte av att andra klubbar är intresserade av vårt engagemang.

Dagens föredragshållare var Mercedez Carnet. Mercedez arbetar till vardag som lärare på Strömstiernaskolan. Hennes föredrag handlade om Mercedes livshistoria.

”Från Kuba till Sverige via Ryssland”.

Mercedes föddes i en stad som heter Guantanamo som mest är känt för sitt fängelse för terrorister och en sång ”Guantanamera”. Mercedes bertättade om sitt liv på ett fängslande sätt. Hon beskrev sin uppväxt i Kuba som väldigt lycklig med gratis skolgång, sjukhus mm. Med ett styre av Castro. Hon fick efter sin skolgång i Kuba ett stipendium och fick åka till Ryssland, Volgograd (idag Stalingrad). Hon träffade under studietiden sitt livs kärlek. Han fick henne och inse att det fanns vissa brister med kommunismen i Kuba. Hon bestämde sig då för att inte återvända till Kuba utan sökte sig till annat land. Det blev då Sverige som var det land som var mest öppet och tog emot Mercedes och hennes man. Hon beskrev att det dröjde många år innan hon vände tillbaka och hälsade på sin familj i Kuba. Det var många som i början såg det som ett svek mot landet.

Alla som satt i rummet blev tagna av Mercedes berättelse.

Nästa möte blir Måndagen den 11 April.

Agendan för det mötet är inte spikat.

Noteringar av Mårten Oxenholt