Veckobrev vecka 7 / 2016

Rotary Strömstad Veckobrev Vecka 7/2016

Ordinarie lunchmöte: Måndag 15 februari på Laholmen Hotell, Strömstad

Närvarande 10 st. medlemmar och 2 st. gäster

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna.

Klubbens engagemang i Panziprojektet löper på bra. Vi har fortfarande kvar en del böcker till försäljning. Vidare information kommer i särskilda utskick och på hemsidan.

Dagens föredragshållare var rektor Heléne de Leeuw och biträdande rektor Helen Larsholt från Strömstad Gymnasium. De har jobbat i dessa tjänster drygt 6 månader och trivs bra med det.

När höstterminen startade så hade de drygt 30 elever på språkintroduktion (SPRINT), vilket är en språkintroduktion för personer med utländsk bakgrund. Beroende på situationen med många asylsökande under hösten har denna skara växt till över 100 personer. Det har gjort att de sökt kompetent personal, men har inte hittat tillräckligt många lärare utan har också fått ta hjälp av pensionärer, som tidigare varit lärare, och andra akademiker.

Den som kommer som asylsökande till Sverige kan påbörja en utbildning till dess att den är 18 år. Om personen är över 18 år har den varken rätt till Svenska för invandrare (SFI) eller någon annan utbildning. Därför är det viktig för dessa asylsökande att komma till Sverige innan de är 18 år.

Den svenska skolan är väldigt annorlunda för många av eleverna med skolbakgrund från andra länder. I Sverige har vi ett problembaserat lärande, vilket är en stor kontrast mot katederundervisning eller ingen undervisning/skola alls. Många av de nyanlända eleverna har en bra utbildning från sitt hemland, men många har ingen skolbakgrund alls. Kunskapsnivån är därför mycket varierad.

För att förbättra svenska kunskaperna och öka integrationen har de elever som nått nivå SPRINT 2  gått vidare med något som kallas skuggning. Det innebär att dessa elever har svenskaundervisning under del av dagen och att de går med de elever som går på de nationella programmen under den andra delen av dagen. Detta bedömer de fungera bra och blir en bra introduktion till det svenska samhället och livet. Just hur man uppträder i möten är för oss som är uppfödda i Sverige självklart, men att man ta i hand om någon räcker fram en hand för att hälsa, att besvara ett leende lagom mycket när någon ler mot dig, osv. är saker de nyanlända måste lära sig för att passa in. Att vara i den svenska språkmiljön är mycket viktigt för att snabbt kunna lära sig svenska vilket uppnås genom att följa med klasser på det nationella gymnasiet.

På Hällestrand finns det i dag många asylsökande som är ambitiösa och vill skapa ett nytt liv i Sverige. Det är många med akademisk utbildning på hög nivå, men som behöver praktik och höra språket. Det gör de genom att träffa andra svenskar. Genom dessa möten kan de lära sig både språk och kultur. Gymnasiet har anställt praktikanter (gästlärare) i 3 månader, vilket är ok enligt Migrationsverket.

Till hösten vill de nu starta SPRINT 3, vilket skulle vara att man skuggar på en annan arbetsplats än skolan. De som då har en bakgrund eller kunskap inom ett område skulle få möjlighet att skugga på en arbetsplats och det är här de önskar hjälp från Rotary. Om vi är intresserade och vill ta emot någon eller några elever under en termin i taget (augusti till december eller januari till juni) så vill de gärna ha kontakt med oss.

Nästa möte är den 29 februari. Programpunkten är inte klar, men håll utkik på hemsidan om vad som är på gång.

Noteringar av Martin Karlsson