Veckobrev vecka 21/2015

Veckomöte den 18 maj 2015

Ordinarie lunchmöte: Måndag 18/5
Närvarande 9 st Medlemmar och 5st Gäster

Gunbritt önskade alla välkomna till mötet. Dagens föredragningshållare var Ulla Renström från internationella kommittén. Ulla var representant från kommittén som består av Anders Stoltz och Eckhard Wernich. Uppdraget som Ulla fått från styrelsen var att dels göra en kort resumé kring projektet samt vad vill åstadkomma framåt.

Projektet som är ett godkänt Rotaryprojekt presenterades för vår klubb den 20 Maj. Detta från Örebro Rotary klubb som har arbetat med projektet sedan en tid tillbaka. Med på träffen var även Munkedals Rotary klubb.

Ulla berättade kort kring det arbete som man med bla stöd från SIDA har åstadkommit i Kongo och vad bakrunden till detta var. Det har under ett flertal år härjat ett inbördeskrig i landet som härrörs kring de mineraler (ex diamant) som finns i området. I detta krig har tortyr och fruktansvärda våldtäkter av kvinnor blivit ett vapen som man använder i kriget.
I samband med detta har en mycket stark person vi namn Doktor Mukwege startat en kvinnoklinik för att kunna hjälpa dessa stackars kvinnor.

Via Rotaryprojekt med bland annat Örebros Rotary klubb har man lyckats samla in ca 500 000:-, med hjälp av bland annat del av inträde vid en SHl match i Ishockey.
Men behovet av bistånd är stort och man har ett nytt mål att via Rotary kunna dra in
1 000 000:-. Det främsta som dessa pengar ska gå till är att säkra elförsörjningen till kliniken.
Att detta kommer att ske kommer att kunna kontorolleras av representant på plats som gör det säkert att pengarna hamnar på rätt ställe.

Styrelsen har fattat beslut att utav förenings kass på ca 100 000:- reservera 40 000:- kr utav dessa till detta projekt. Detta för att man anser att det är ett välarbetat projekt med ett mycket bra ändamål.

Men för att styrelsen ska gå vidare önskar man medlemmarnas engagemang och intresse i frågan. Mötet avslutades med att de som var där var och en fick dela med sig av tankar och ideer hur man kan få en insamling till detta projekt.

Det som direkt beslutades var att vår fantastiska lunch från oh med 1/6 till 30/9 kommer att kosta 120 kr varav 30 kr är direkt öronmärkt för Panziprojektet. Redan idag går 10 kr av vår lunch till klubben.
De andra förslagen kommer att utvärderas av styrelsen.
Noteringar av Mårten Oxenholt