Veckobrev vecka 19/2015

söndag 17 maj 2015

GP

Veckomöte den 4 maj 2015

Närvarande:   15 medlemmar och  5 gäster.

Presidenten hälsade medlemmar och gäster välkommen. Dag Wersen informerade om Röda Korsets jubileum den 8 maj som firas på Skagerack.

Dagens föredragshållare Rune Nilsen, som är en 2014 års yrkesstipendiat, hade räkan som en röd tråd genom sitt föredrag.  Han gav sin version av hur det stod till med den rödlistade räkan.

Rune har varit fiskare i över 40 år och han beskrev hur räkbeståndet förändrar sig helt naturligt under olika perioder. Han beskrev bl a att under slutet av 60-talet var det mycket dåligt räkfiske vilket gjorde att många båtar la ner sin verksamhet.  Under andra tider har räkbeståndet varit mycket gott. Just nu är vi inne i en period med lägre bestånd. Man vill från myndigheternas sida begränsa att småräkan tas i land. Idag är redskapen inte tillräckligt bra för att sålla ut småräkan men man håller på att utveckla bättre redskap. Han berättade också att det enbart är tillåtet att tråla på botten och räkan har en egen skyddsmekanism som innebär att räkan ”lyfter sig” för att på så sätt skydda sig själv.

En annan orsak att det är utmanande för räkfiskarna är kvotfördelningen mellan länderna Sverige har erhållit en liten kvot i förhållande till våra grannländer.

Han berörde också orsakerna kring varför Fiskauktionen lades ned. Det beror till stor del på att transporterna inte fungerade tillfredställande under tiden man samarbetade med Smögens fiskauktion.

Rune avslutade sitt föredrag med att uppmana oss att fortsätta köpa Strömstadsräkan. Om vi inte gör gynnar det Norge och deras kvoter. Ett annat sätt att stötta räkfisket är att gå med i Räkakademien.

Nästa lunchmöte är den 18 maj och då kommer vi fortsätta diskutera vårt engagemang i Panziprojektet.

Vid noteringarna

Gunbritt Persson