Veckobrev vecka 47/2015

Rotary Strömstad Veckobrev Vecka 47/2015

Ordinarie lunchmöte: Måndag 16/11

Närvarande 14 st medlemmar och 3 st Gäster

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna. Speciellt välkomna hälsades dagens gäster Distriktsguvernör Ulf Andersson och Assisterande guvernör Conny Leinstedt. Innan Distriktsguvernören höll sitt föredrag informerade Martin kort om ett par ärenden.

Boken ”Bästa Sverige” säljs nu bland annat på Strömstad Bokhandel men den finns även att få ut via våra möten om man önskar köpa eller sälja den vidare. Intäkterna från bokförsäljningen kommer oavkortat att gå till Panzi-projektet. Det är nu även framtaget ett Tackbrev som vi kan dela ut till alla som väljer att bidra med en gåva privat eller från sitt företag till Panzi-projektet.

Julbord kommer att äga rum den 14/12 kl 19:00 på Laholmen. Priset är förmånliga 295 kr för julbordet och det enda som tillkommer är dryck. Det kommer inte att vara något lunchmöte denna dag. Övriga familjemedlemmar är hjärtligt välkomna att vara med på julbordet, som vanligt. Särskild inbjudan kommer skickas ut där det framgår hur man anmäler sig till julbordet.

Martin meddelade även att vi har två stycken flitiga gäster som har önskat att bli medlemmar i vår klubb. De som presenterades var Evelina Von Mentzer och Petra Hedin. Om det mot förmodan är någon som har något att invända mot att dessa två blir medlemmar ombeds ni att kontakta Martin.

Distriktsguvernören Ulf Andersson (DG) berättade om hur distriktet ser ut. Vårt distrikt 2360 innehåller 65 st klubbar från Säffle i Norr till Varberg i söder. Det är ca 3300 st medlemmar i distriktet. Han beskrev de olika projekten som Rotary är med och stöttar, bl.a. Rotary Ungdom, U-Fonden, Rotary Doctors (läkarbanken), Yrkesmentorprojektet och Rotary hjälper.

Sverige har ca 2,1 % av alla rotarianer som finns i världen, det land som är mest representerat är USA. I Sverige är det ca 20 % kvinnor som är medlemmar det land som har störst andel kvinnor är Canada som har ca 30 % kvinnor.

DG beskrev att klubben är hjärtat i Rotary men att alla ska vara välkomna. Han berättade även att Rotary nu finns på Facebook och att man arbetat hårt med att uppdatera klubbarnas hemsidor så att dessa ska få ett enhetligt utseende.

Nästa möte är 30/11 det som då står på agendan är klubbärenden. Då kommer bland annat beslut om hur vi ska samla in pengar till vårt internationella biståndsprojekt till Panzisjukhuset att diskuteras.

Noteringar av Mårten Oxenholt