Insamling till förmån för Ukraina

tisdag 1 mars 2022

Martin Karlsson

Var med och stötta Ukraina!

Många människor i Ukraina, särskilt kvinnor o barn är på flykt, både inom landet och till olika grannländer. Hjälpbehovet är stort och kommer att öka i takt med ökade flyktingströmmar. Rotary i Sverige samlar nu in pengar till humanitär hjälp o stöd för Ukraina.   Insamlade medel under mars månad kommer att DUBBLAS av Akelius Foundation och hela beloppet skänkes därefter oavkortat till FN-organen UNHCR och UNICEF.  Om du bidrar med 200 kronor blir hjälpen 400 kronor och om du bidrar med 500 kronor blir hjälpen 1000 kronor till krigets offer i Ukraina. Tillsammans kan vi hjälpa för att lindra den humanitära katastrofen i vårt europeiska grannland.   Roger Akelius är entreprenör, fastighetsägare, filantrop, författare och en stor bidragsgivare till FN, SOS Barnbyar mm. I detta generösa samarbete donerar han alltså lika mycket som vi i Rotary lyckas samla in, krona för krona, och han har meddelat att han hoppas det att det skall bli riktigt mycket pengar till krigets offer i Ukraina.   Vi utmanar Rotary i våra grannländer Danmark, Norge, Finland och Island att göra detsamma. Du är väl med? Även våra grannländer kan använda Rotary Hjälpens 90-konto och få sina donationer dubblade.   Gör så här … Sätt in ditt bidrag på något av insamlingsstiftelsens Rotary Hjälper 90-konton.   Bankgiro: 900-2973 PlusGiro: 900 297-3 Swish: 1239002973 ……eller scanna QR-koden här på sidan i din Swish-app så blir det ännu enklare.   OBS! Skriv Ukraina och D2360 (vårt Rotarydistrikts nummer) i meddelandefältet oavsett inbetalningssätt.   Insamlingen och samarbetet med Akelius Foundation är en gemensam aktivitet av de tio svenska Rotarydistrikten och insamlingsstiftelsen Rotary Hjälper.