Veckobrev vecka 13/2015

måndag 11 maj 2015

GP

Veckomöte den 23 mars 2015

Ordinarie lunchmöte måndagen den 23 mars 2015.

Närvarande:   12 medlemmar och 5 gäster.

Dagens föredrag hölls av Malin Halvordsson och Charlotta Andersson från KGH Customs Services.

Företaget grundades av Karl-Gerard Hansson för 52 år sedan.  De berättade om olika ägarkonstellationer som drivit företaget genom åren.  Sedan 2013 ägs företaget av Bridgepoint Development Capital.  Det är ett investmentbolag som köper upp företag som har god utvecklingspotential för att sedan efter 5-7 år sälja bolaget. Just nu är man inne i uppstartsfasen. VD för företaget är Vidar Gundersen. Man har verksamhet i så gott som hela Europa och man tittar ständigt på nya intressanta etableringar. Dock är det största affärsområdet Sverige-Norgegränsen.

Företaget har flera affärsområden men den huvudsakliga affären är att bistå kunden med förtullningar vid gränsen. Från att man har gjort alla dokument på plats vid gränsen sker nu mycket arbete via digitala kanaler.  Inom företaget finns specialkompetenser gällande hantering av olika varugrupper. Det kan nämnas att fisk är en av de största varugrupper som hanteras.

De berättade vidare att det norsk-svenska tullsamarbetet är unikt då bilar inte behöver klarera vid båda sidor gränsen utan man enbart gör förtullningen i det land man åker in i. Företaget är också mycket noga med vilka affärer man gör. De berättade att nyligen sagt nej till att upprätta tulldokument gällande vapentransport till Ukraina.

Det var mycket intressant att lyssna till Malin och Charlottas berättelse om ett mycket framgångsrikt Strömstadsföretag.  Vill du läsa mer finns hemsidan www.kghcustoms.com.

Nästa möte är den 20 april kl. 18.00 då vi kommer att få besök av Örebro Engelsbrekts Rotaryklubb som berättar om deras Panzi-projekt.

Vid noteringarna

Gunbritt Persson