Veckobrev vecka 41/2015

måndag 12 oktober 2015

Fredrik Gunterberg

Veckomöte den 5 oktober 2015

Ordinarie lunchmöte: Måndagen den 5 oktober 2015 på Hotell Laholmen, Strömstad.

Närvarande: 9 medlemmar och 5 gäster.

Vår president Martin Karlsson hälsade medlemmar och gäster välkomna. Då ordinarie föredragshållare tyvärr inte kunde komma på grund av sjukdom ägnades dagens möte istället åt information från klubbens kommittéer.

Martin Karlsson inledde med att kort informera om kommittén för lokala projekts arbete. Kommittén nominerar varje år en kandidat till Rotarys yrkesstipendium, man organiserar tillsammans med Svenska kyrkan arrangemanget kring Strömstads lucia, tar fram förslag på något lokalt välgörenhetsprojekt som klubben kan stödja (de senaste åren har Strömstad Rotaryklubb varit med och finansierat barnkolloverksamhet) samt tar fram förslag på lämpliga mottagare av Rotarys ungdomsstipendium.

Därefter informerade Ulla Renström som representant för internationella kommittén om arbetet med Panziprojektet. Projektet går ut på att hjälpa Panzisjukhuset i DR Kongo med elförsörjningen. Detta ska göras i tre steg. Steg 1 går ut på att säkerställa ett avbrottsfritt system med god kvalitet. Steg 2 handlar om att införskaffa nya dieselgeneratorer och steg 3 innebär att bygga en solcellspark. Ulla presenterade förslag på hur vi kan gå vidare med insamlingen av pengar till projektet. Bland annat visade hon upp förslag på insamlingsbrev och tackkort. Idén att sälja så kallade företagscertifikat togs också upp.

Nästa möte blir måndagen den 19 oktober då vi får lyssna på Lars Bromans egoföredrag.