Veckobrev vecka 31/2019

HM

Veckobrev vecka 31 / 2019

Ordinarie lunchmöte måndagen den 29 juli 2019

Närvarande: 5 medlemmar och 6 gäster (varav 5 rotarianer)

Immediate Past President (IPP) Helena Magnusson inledde med att hälsa alla välkomna till dagens lunchmöte. Gäster hälsades extra välkomna med en varm applåd.

Vi gästades av Karin Håkansson, generalsekreterare för Rotary Doctors Sweden. Karin berättare om stiftelsens viktiga arbete med att bedriva hjälpverksamhet, genom att bekosta hälsofrämjande insatser bland fattiga och sjuka människor i låginkomstländer. Läkare, tandläkare och sjuksköterskor m fl. har en given roll i arbetet, men de fungerar mer som utbildare/mentorer, då fokus ligger på att utbilda befintlig personal på plats. Arbetet är långsiktigt och Karin framhåller därför vikten av förebyggande hälsovård och kunskapsspridning. Rotary Doctors arbete sker dels genom närvaro vid sjukhus och vårdcentraler, men även genom mobila kliniker. Medel ur stiftelsen går även till att stödja byar för att få rent vatten och latriner, vilket är en viktig del av det förebyggande folkhälsoarbetet.

Avslutningsvis önskade Karin bidrag till verksamheten, både genom klubben, men även genom enskildas bidrag. Mer information finner Du på www.rotarydoctors.se

Avslutningsvis tackade IPP de närvarande för dagens möte. Nästa lunchmöte är den 12 augusti 2019. IPP hälsade alla varmt välkomna till detta möte.

Noteringar av Helena Magnusson, IPP