Veckobrev vecka 25 / 2019

HM

Veckobrev vecka 25 / 2019

Ordinarie lunchmöte måndagen den 17 juni 2019

Närvarande: 9 medlemmar och 4 gäster (varav 2 rotarianer)

President Helena Magnusson inledde med att hälsa alla välkomna till dagens lunchmöte. Gäster hälsades extra välkomna med en varm applåd.

Vi gästades av professor Anders Gustavsson, som berättade om ”Turismen i Bohuslän”. Anders är professor i etnologi vid Universitetet i Oslo och vid Strömstads akademi. Vi fick en historisk tillbakablick kring turismen runt Skagerack och Kattegatt med start runt 1880-talet. Vid den tiden fanns kallbadhus och turismen bestod av badgäster. Badgästerna inkvarterades hos familjer, intog måltider på pensionat och tog båtturer med pensionerade fiskare. En stor förändring skedde under 1940- till 1960-talet då fastigheterna på t ex Mollösund gick från att ägas nästan enbart av lokalbefolkningen till att 60 % av ägdes av delårsboende. Ett intressant föredrag som knyter an till Strömstad – vilket vi tackade för!

Anders har författat flera böcker bl a Turismhistoria i Norden och Resident Populace and Summer Holiday Visitors.

Avslutningsvis tackade presidenten de närvarande för dagens möte. Nästa lunchmöte är den 1 juli 2019. Presidenten hälsade alla varmt välkomna till detta möte.

Noteringar av Helena Magnusson