Veckobrev vecka 9 / 2018

tisdag 27 februari 2018

MK

Veckomöte den 26 februari 2018

Ordinarie lunchmöte: Måndag 26 februari 2018   Närvarande 8 st medlemmar och 4 st gäster   President Martin Karlsson hälsade alla närvarande välkomna till lunchmötet på sedvanligt sätt där gästerna hälsades välkomna med en varm applåd.   Under klubbärenden påminde Martin om att inför Distriktskonferensen i mars så har arrangerande klubben, Göteborgs Rotaryklubb, meddelat att de vill anordna lotterier till förmån för Panziprojektet steg 2. De har i samband med detta bett vår klubb om vi kan bidra med vinster till dessa lotterier. Vi har från klubben böcker vi kommer att skänka, men även give-aways och gåvor från medlemmar önskas. Den som har möjlighet att bidra med något kan kontakta Ulla Renström i Internationella kommittén eller Martin Karlsson, president.    Efter detta lämnades ordet över till dagens föredragshållare Gunnar Silfverberg Utgård, som var kapten på Ostindiefararen Götheborg, på dess resa till Kina. Både före och efter detta har han jobbat på andra segelskutor, men är idag pensionär och kaninbonde (tillsammans med sin fru Pernille). Pernille har också en bakgrund på sjön och hon var för övrigt styrman på Ostindiefararen Götheborgs jungfrutur som gick till Oslo.   Gunnar kom in i projektet 1 januari 2005. Då hade de hållit på att bygga båten i ca 10 år och under byggets gång hade de kommit på att man skulle kunna resa till Kina. När Gunnar kom in i projektet var skrovet färdigt och likaså maskin och master. Inredningen var dock inte klar. Båten var dock inte överlämnad från varvet, vilket innebar att han inte hade befogenheter vad gäller utformning och annat. Han var på plats och försökte påverka utformning och inredning.   Det som var utmärkande för skeppet var att det saknades bunkringskapacitet. De hade t.ex. drivmedel för maskin för ca 5 dagar, vilket är lite när en sträcka innebar ca 45 dagars seglats. Det innebar att de hade bränsle för ca 10 % av resan. Om bränslet tog slut innebar det att de inte hade någon el, vilket i sin tur innebar att t.ex. toaletter och navigationsutrustning inte skulle fungera. Detta var en följd av att resan till Kina inte var huvudmålet när projektet startade.   Gunnar blev anställd som kapten på Ostindiefararen då han hade god erfarenhet av att segla liknande skutor i Norge. Där finns det i dagsläget tre segelfartyg som seglar runt i Norge. De anordnar t.ex. turer runtomkring i Norge, räkkryssningar och tar med resenärer som reser/deltar mot kostnad. Deras fokus är att det ska gå runt ekonomiskt och det är t.ex. bara två st. anställda på de båtarna.   Ostindiefararen Götheborg hade under åren byggt upp en stor kompetens kring båten i Göteborg. De hade egen smedja, mastverkstad, möbelverkstad och gjorde allt på egen hand. I dag är dock verkstaden stängd och där de höll till på Eriksberg är det idag nybyggnation.    Mötet avslutades och det annonserades att nästa lunchmöte är den 12 mars. Den 19 mars är även vårens första kvällsmöte. Efter att mötet avslutades fortsatte Gunnar att berätta om Ostindiefararen för de som hade lust och möjlighet att stanna kvar.    Noteringar av Martin Karlsson