Veckobrev vecka 7 / 2018

tisdag 13 februari 2018

MK

Veckomöte den 12 februari 2018

Ordinarie lunchmöte: Måndag 12 februari 2018   Närvarande 10 st medlemmar och 5 st gäster varav 3 rotarianer   President Martin Karlsson hälsade alla närvarande välkomna till lunchmötet på sedvanligt sätt där gästerna hälsades välkomna med en varm applåd.   Under klubbärenden berättades beträffande klubbens Panziprojekt att leverans av generatorerna är på gång. På grund av problem i Atlas Copcos fabrik i Spanien är leveransen något försenad. Leverans av generatorerna beräknas ske under mars. Inför Distriktskonferensen i mars så har arrangerande klubben, Göteborgs Rotaryklubb, meddelat att de vill anordna lotterier till förmån för Panziprojektet steg 2. Vi tycker även det är glädjande att de vill engagera sig i projektet. De har i samband med detta bett vår klubb om vi kan bidra med vinster till dessa lotterier. Vi har från klubben böcker vi kommer att skänka, men även give-aways och gåvor från medlemmar önskas. Den som har möjlighet att bidra med något kan kontakta Ulla Renström i Internationella kommittén eller Martin Karlsson, president. Utskick om detta kommer.   På senaste styrelsemötet fattades beslut om att starta upp en Facebooksida för Strömstad Rotaryklubb, vilken Helena Raunegger ordnat. Gå gärna in och gilla den på Facebook för att sprida kunskap om vad vi gör och våra möten. Sidan är i sin uppstart och det kommer inlägg och information efterhand.   Efter detta lämnades ordet över till dagens föredragshållare Matthias Dalnoki, som är VD för Laholmen hotell, som skulle tala om ledarskap och dela med sig om sina tankar om detta.   Matthias börjande med att presentera sig själv och sin bakgrund som ledare.  Han har varit på Laholmen under de senaste 20 åren och har förmånen att få driva hotellet som sitt eget med den nuvarande ägaren som hotellet haft under 18 år. Scandic Hotels som Laholmen numera tillhör är ett franchisesystem där de har utbyte av bland annat marknadsföring och inköpsvillkor.    Matthias blev chef väldigt tidigt och innan han var 20 år hade han ansvar för en restaurang med många anställda. Han gjorde många fel pga. att han var oerfaren och fick personalen emot sig. Av detta har han lärt sig mycket, som han har haft nytta av sedan. Sitt ledarskap är något han tänker mycket på.   Hotell- och restaurangbranschen är en bransch där det är många lågutbildade som jobbar. Många i personalen kommer in som unga (kanske direkt efter gymnasiet) och flera tror att de redan kan allt när de börjar. ”Att servera kan väl alla göra” var åsikter han hade hört. Arbete handlar mycket om relationer och det gör även ledarskapet.   För Matthias handlar ledarskap mycket om att beslut ska tas av rätt person. Han som VD är en som kan väldigt lite om det praktiska i verksamheten där personalen kan mycket mer. T.ex. är personalen i receptionen duktiga på att checka in gäster på hotellet, men det kan inte han.    All kommunikation med personalen sker genom områdesansvarig chef så länge det inte är konfliktlösning mellan dessa parter. Matthias fattar inte beslut avseende vad som ska göras utan det gör t.ex. chefen för restaurangen, receptionen, städet, osv. Matthias anser att disciplin i kommunikationen är viktig för att det ska fungera. Om man inte har denna disciplin kommer det vara VD som måste fatta alla beslut och så vill inte han ha det. Personalen ska vända sig till sin närmsta chef och inte till honom som VD. Till den områdesansvariga chefen har han delegerat ansvaret och dit ska personalen vända sig.   En viktig del i att vara duktig på att delegera ansvar är även rätten att fatta beslut. Om man inte ger personalen rätt att fatta beslut har man inte delegerat ansvaret. Om sedan beslutet som fattats är fel (enligt honom) så ger han beröm i att de fattat beslut, men diskuterar sedan gemensamt fram vad man kunde gjort istället.   Matthias pratade även om utmaningar i förhållande till kompetens. Det gäller att få personalen att få utmaningar för att hålla servicenivån god. När man får en utmaning så blir man kanske först lite rädd och osäker, men när man märker att man klarar uppgiften växer man som person. Att ge utmaningar är viktigt för att få en utveckling samt, till följd av detta, motiverad personal. Det värsta för en verksamhet är understimulerad personal som har hög kompetens men inte får några utmaningar. Det leder till låg motivation och dålig service/kvalitet.   Efter en frågestund tackade Martin tackade Matthias för ett intressant föredrag.    Det annonserades sedan att nästa lunchmöte är den 26 februari och programpunkten var inte klar, men kommer att kungöras på hemsidan.    Noteringar av Martin Karlsson