Veckobrev vecka 31/2015

lördag 1 augusti 2015

BK

Veckomöte den 27 juli 2015

Veckobrev vecka 31 - 2015: Rotary 27 juli 2015.
Närvarande: 12 medlemmar och 21 gäster, totalt 33 personer.
Efter en god lunch kunde president Martin Karlsson hälsa välkommen och inledde mötet med lite allmän klubbinformation. Därefter överlämnade han ordet till, som han uttryckte det, det årliga intressanta föredraget av professor Lars Nordström. Lars är en återkommande och mycket populär gäst vid någon av klubbens sommarlunchföredrag på hotell Laholmen.
Världsekonomin påminner om det väder vi har för tillfället: Kyligt och ostadigt. Den jämförelsen gjorde professor Lars Nordström när han inledde dagens föredrag och, som vanligt, talade på ämnet: Det ekonomiska läget i världen. Enligt Lars Nordström har vi i Sverige haft lågkonjunktur men det borde egentligen vara högkonjunktur.  Vid en titt ut i världen ser man att den amerikanska ekonomin går väldigt bra och arbetslösheten minskar där. Lars trodde vidare att president Obama i framtiden kommer att bli uppskattad, när det amerikanska folket tittar tillbaka på hans presidenttid. Obama har kämpat hårt för förbättrade sociala rättigheter för det amerikanska folket.  Vidare kommer närmandet till Kuba, handelsavtalet med EU och att han förhandlat med Iran om säkerhetspolitiken att vara på plussidan. Oppositionen i USA försöker dock, inför det förestående presidentvalet, ”svartmåla” och misstänkliggöra presidentkandidaten Hillary Clinton - för ju bättre det går för en president ju mer bråkar oppositionen. Den ”andra starkaste ekonomin” i dagens läge är Kina och Lars ansåg det troligt att Kina kommer att ”gå om” USA. BNP, bruttonationalprodukten”, har där de senaste åren ökat med 8-10% per år. Ett ”hinder” för Kina för tillfället är det outvecklade Kinesiska banksystemet.  Kinesiska företag har på senare år bl.a. hjälpt till att rädda företag som t.ex. Volvo Cars.  Han påpekade också att man där byggt över 1000 mil järnväg för höghastighetståg och att den kinesiska staten köper aktier i bankerna för att stimulera ekonomin.  Lars uttryckte att grannlandet ”Japan är ett bra exempel på ett dåligt exempel på att sköta ekonomin”. Där har ekonomin under ca 30 år legat stilla eller backat.  Den grekiska situationen kom förstås också ”på tapeten”. Om den situation Grekland hamnat i hade Lars sina funderingar/synpunkter. Bl.a. att man där har en mycket låg pensionsålder, vissa yrkes-grupper kunde bli pensionärer redan vid 50 års ålder. Man kan då få pension efter att ha arbetat i endast 30 år om man räknar med att man börjar jobba i 20-årsåldern. Beträffande den låneskuld som landet byggt upp kan man även fråga om ”någon bank” skulle vilja låna ut pengar till Grekland. En annan synpunkt är att om man skall skriva av Greklands skuld så är det skattebetalarna i Euroländerna som får betala detta. Grekerna bör se till att få ett fungerande skattesystem där invånarna är ärliga. Som exempel på detta kunde Lars berätta att när t.ex. taxeringspersonal besöker fastighetsägare för att kontrollera värdet på fastigheterna så lämnar ägarna inte de rätta uppgifterna om själva fastigheten och inte heller att det t.ex. finns en eller flera pooler på fastigheten. Här är man inte ärliga. Lars Nordströms råd till grekerna är att man bör jobba längre (och hårdare) samt bli ärligare. När Grekland sökte inträde i Eurosamarbetet så har det i efterhand visat sig att de siffror man lämnade om sin ekonomiska situation inte var de rätta, vilket ju tyder på mindre bra ledare.  Lars berörde också många andra länders ekonomier och förklarade på sitt alltid trevliga sätt detta för gästerna på Rotarylunchen den 27 juli. Slutligen vad gäller Sverige så är ju situationen att befolkningen blir äldre och därmed kommer fler att få pension. Medelåldern i Sverige idag är drygt 80 år, befolkningen ökar och Lars ansåg att staten i framtiden bör satsa på skolan och att ta bort hindren att göra systemen flexiblare.
/ Bosse – passerad past president.