Veckobrev vecka 48

Veckomöte den 27 november 2017

Extra kvällsmöte: Måndag 27 november 2017

Närvarande 10 st medlemmar och 7 st gäster varav 1 st rotarian

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna till kvällens träff på Swedbank. Efter att ha presenterat gästerna lämnades ordet över till vår medlem kontorschef Gunbritt Persson.

Gunbritt hälsade alla välkomna till banken och presenterade kvällens program där två UF-företag började presentera sig och sina produkter.

Första UF-företaget var Think UF som presenterade en produkt som ger möjlighet att spara vatten. Det var ett timglas med sugpropp som kan fästas i duschen. Tiden för sanden att rinna genom timglaset var 5 minuter, vilket ska vara nog för en normal dusch.

Det andra UF-företaget var Stilrent UF. De säljer handsprit på praktisk sprayflaska i 20 ml förpackning. Denna är praktisk att ha med i väskan eller fickan för att kunna användas vid behov.

Tillfälle gavs sedan för köp av produkterna samt att få möjlighet att veta mer om dem.

Efter detta presenterade sedan Gunbritt Persson Swedbank och dess bakgrund från starten som Sparbank i Göteborg 1820. Banken har sedan starten en bakgrund i att bidra till samhället och det berättade Gunbritt att de gör även idag via Sparbanksstiftelserna, som även är ägare i banken. I vårt område är det Sparbanksstiftelsen Väst som ger stöd till lokala verksamheter.

Gunbritt berättade även om sin resa inom banken från det att hon började på Strömstad Sparbank 1983. Hon är kvar hos samma arbetsgivare som under åren bytt namn flera gånger genom sammanslagningar och som sedan några år heter Swedbank.

Gunbritt fortsatte sedan att berätta om vad som händer i bankvärlden och de krav som ställs på banker idag vad gäller t.ex. kundkännedom och rådgivningsmöten. Det är många föreskrifter som ska ge konsumentskydd som nyss är införda och på väg att införas. Gunbritt tog även upp förslaget om behov av amortering och egen insats vid köp av bostad. Gunbritt hade gjort en ungefärlig beräkning för en familj som köper en bostad för 5 mkr för vilken de kan de låna upp till 85 %. Beroende på hushållsinkomsten skulle de kunna behöva amortera 3 % på skulden och om sedan räntan är 3 % skulle de behöva att betala ca 20 000 kr i månaden för sitt boende. Till det kommer sedan driftkostnader. För boende i Strömstad är den genomsnittliga hushållsinkomsten förhållandevis låg jämfört med huspriserna, vilket innebär att det troligtvis kommer få effekter på bostadsmarknaden. Efterföljande diskussion följde där frågor och synpunkter framkom.

Innan mötet avslutades bjöd Bosse Karlsson in till julbordet nästa måndag och tog in anmälningar. De som inte redan har anmält sig hänvisades till att anmäla sig per mail eller telefon enligt utskickad inbjudan. Vi hoppas att många rotarianer tar tillfället i akt och passar på att njuta Laholmens julbord.

Avslutningsvis tackade Martin för att vi fick komma till Swedbank och den planering av programmet som Gunbritt samt att UF-företagen kom och presenterade sina produkter. Tack framfördes för att vi blev bjudna på glögg, kaffe, pepparkakor och fikabröd.

Noteringar av Martin Karlsson