Veckobrev vecka 43

lördag 28 oktober 2017

Bosse Karlsson

Veckomöte den 23 Oktober 2017

Ordinarie lunchmöte: Måndag 23 oktober 2017.

Närvarande nio medlemmar och två gäster, varav en Rotarian.

Alla hälsades välkomna av ”stand in” Bosse Karlsson som utöver att hälsa från presidenten, som under en vecka befinner sig på Curaçao, även lämnade följande viktiga information:

Vid nästa lunchmöte, den 6 november, är det årsmötesdags. Valberedningen lovar att innan mötet skicka ut sitt förslag till klubbens medlemmar.

Den 11 november har styrelsen fattat beslut om att högtidlighålla sitt 70-årsjubileum

Kommande tisdag, den 24 oktober kl. 15 - 19, arrangerar vår klubb en promenad runt Strömsvattnet för att celebrera ”World Polio Day”. Medlemmarna uppmanas att delta.

Efter detta lämnades ordet över till dagens föredragshållare Thomas Hjertberg, professor i polymer teknologi, och är anställd av Borealis i Stenungsund, ett företaget med 950 anställda.

Borealis är ett stort företag inom plastbranschen, som tillverkar polyeten och polypropen.

Att plasten i havet är ett verkligt miljöproblem vet ju vi som bor i Strömstads kommun. Varje år flyter det i land massor av plast i olika former som sedan, om det inte i samband med de årliga ”strandstädardagarna” samlas in och destrueras, ställer till massor av problem för oss människor men ännu värre drabbas djuren, fåglarna och fiskarna i havet. Borealis har även engagerat sig i miljöproblemet och bidrar årligen för att hjälpa till att plasten skall samlas in och i många fall återanvändas. Man har även som målsättning att bli bäst på plaståtervinning.

Thomas Hjertberg sade, att plast i sig är miljövänligt när det används på rätt sätt, men att plastskräp i naturen får negativa effekter. För Borealis, som producent, är det viktigt att dra sitt strå till stacken genom att inte släppa ut plast till omgivningen,

Att förebygga utsläpp av plast som skadar naturen är ett kärnvärde för Borealis.

I de olika haven flyter, som Thomas Hjertberg uttryckte det, ”öar av skräp”. Värst nedskräpat är det i Saragassohavet, i Atlanten, Stilla havet och Indiska Oceanen. Men även i de övriga världshaven finns det massor av plastskräp, som samlas ihop från en stor yta via havs-strömmarna. Den största mängden är stora saker men det finns också mikroplaster, som äts av djur och organismer som därigenom får sina matsmältningsorgan fördärvade. I magen på valar har man funnit upp till 100 kg plast. Plasten orsakar även skador på korallreven.

Mikroplaster kan endast stoppas vid tillflödet. Tillflödet till haven sker mest via gatuavlopp där de små partiklarna genom gatubrunnar och liknande förs ut i vattendragen och sedan vidare ut i haven.

80 % av plastavfallet kommer från land - gator och stränder. Soptippar med dålig hantering, är också en ”miljöbov”.

20 % av avfallet från fartyg och kastade ”tappade” fiskeredskap som t.ex. trålar och fiskenät.

Av det totala avfallet är 60 % polyeten och polypropen. Den årliga ”nedskräpningen” av plast i havet uppskattas till 8 millioner ton. Skulle ”vi fortsätta på samma vis som nu” så skulle det år 2050 vara lika mycket plast som fisk i havet. 20 länder svara för 83 % av nedskräpningen och fem länder ”utmärker sig” som värst på nedskräpning av havet. De fem länderna är Kina, Indonesien, Filipinerna, Vietnamn och semesterparadiset Thailand. Det blir allt fler länder som inför förbud mot att använda plastpåsar, för att stoppa nedskräpningen, men detta är av förståliga skäl svårt att övervaka.

Borealis är drivande när det gäller teknologi inom branschen och stödjer ekonomiskt såväl forskning om mikroplaster som olika projekt för att minska inflöde av plast till haven.

Thomas Hjertberg svarade avslutningsvis på ett antal intressanta frågor från medlemmarna innan han avtackades med varma applåder.

Noteringar denna gång av ”Stand-In” / Bosse Karlsson