Veckobrev vecka 39

Veckomöte den 25 September 2017

Ordinarie lunchmöte: Måndag 25 september 2017

Närvarande 10 st medlemmar och 3 st gästande rotarianer

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna till lunchmötet.

Efter att på sedvanligt sätt ha hälsat gästerna välkomna annonserades att vi under hösten kommer att ha kvällsmöten på måndag vid tre tillfällen under hösten. Dessa möten är på jämna veckor (veckor vi inte har lunchmöte) och programmet annonseras både vid lunchmöte och på hemsidan. Första träffen är nästa måndag den 2 oktober kl. 19.00 då vi får förmånen att besöka Strömstads Bokhandel där Lise-Lotte Birgersson kommer att berätta om deras verksamhet. Styrelsen hoppas att många som kanske har svårt på lunchmöten tar tillfället i akt att delta på kvällsträffarna.

Det rapporterades att Eckhard Wernich var vid invigningen av Kaminhuset och sålde lotter till förmån för Strömstad Rotaryklubb. Detta gav intäkter till vår hjälpverksamhet. Tack framfördes till Eckhard och till Kaminhuset, som stod för vinsterna.

Efter detta lämnades ordet över till dagens föredragshållare distriktsguvernör Hans Olov Jönsson. Hans Olov visade först en bild och berättade om sitt första Rotaryföredrag, som var i vår klubb på Stadshotellet i Strömstad under hans tid i Strömstad när han gjorde tingstjänstgöring vid Tingsrätten.

Hans Olov redogjorde för sin Rotarybakgrund fram till att han nu blivit distriktsguvernör i distrikt 2360. Han berättade om sitt eget ledord som Distriktsguvernör – ”Have fun”. En devis han levt efter under sin tid som rotarian.

Hans Olov hade deltagit i årets konvent där Ian H.S. Riseley från Sandringham, Victoria, Australien, som är årets världspresident höll föredrag. Hans Olov berättade att årets världspresident valt ”Rotary – Making a difference” som årets ledord. Detta har översatts till svenska som ”Rotary – Gör skillnad”. Ledordet menar Ian är svaret på frågan vad Rotary är. Hans Olov visade film från delar av installationstalet och gav information om Rotary. Ett tips var att besöka våra hemsidor där det förutom klubbens hemsida finns både Rotary.se och Rotary.org med mycket information. Han redogjorde även för olika områden där Rotary gör skillnad. Vi jobbar för fred, kämpar mot sjukdomar, bidrar till rent vatten och hygien, stöder utbildning, osv. Mer om detta finns att läsa på Rotary.org.

Hans Olov pratade även om PR och att göra Rotary känt för vad vi står för. ”Ta på er Rotarynålen” var en uppmaning. Han pratade om att det i Göteborg var svårt att få plats i pressen (Göteborgs Posten) och framhävde vår klubbs reportage i vår lokaltidning som ett bra exempel på att göra Rotary känt för omvärlden. I samband med detta slog han även ett slag för bokmässan som är en plats att möta fler potentiella medlemmar. Där kan man även få möjlighet att vara med och stå i montern om man vill och har möjlighet. Då ingår även inträde på mässan. Att nå ut med vad Rotary är och vad vi gör är viktigt underströk Hans Olov.

Martin tackade Hans Olov och Assisterande guvernör Conny Leinstedt för besöket. Hans Olov är en frekvent gäst som besöker vår klubb när han är i sin sommarstuga och Conny brukar åtminstone besöka oss en gång om året i samband med Guvernörens besök.

Alla hälsades hjärtligt välkomna till våra nästa möten. Nästa lunchmöte är den 9 oktober, men innan dess är det kvällsmöte redan nästa vecka den 2 oktober på Strömstads Bokhandel kl. 19.00.

Noteringar av Martin Karlsson