Veckobrev vecka 37

fredag 15 september 2017

Martin Karlsson

Veckomöte den 11 September 2017

Närvarande 7 st medlemmar och 6 st gäster (varav 2 rotarianer)

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna till lunchmötet.

Efter detta lämnades ordet över till dagens föredragshållare Anders Nödtveidt. Anders är för många känd som Kapten Kuling, vilket är en figur han hittade på för drygt 20 år sedan då han skulle uppträda på Scandi Line. 1994 skrevs en musikal om Kapten Kuling tillsammans med Hasse Ekelund och den har sedan dess även bland annat figurerat på scenen på Daftö Feriecenter.

2012 fick Anders kontakt med Åsa och Fidde Rognås, som arrangerar olika evenemang för att samla in pengar till hjälpverksamhet i Indien. Kapten Kulings uppträdande blev en stor succé och sedan 2013 har Anders med ensemble uppträtt 5 gånger per sommar på Friluftsmuseet i Strömstad med nya musikaler varje år.

Nytt för i år är att Anders på Mikael Nabrinks förlag givit ut en bok om Kapten Kuling. Anders berättade om gången för skrivandet av boken. I hans fall bygger den på ett manus för en musikal som han sedan gör en ”dummy” (skiss) av. Till det kommer Tove Hedins färgmålningar som illustrerar handlingen. Dessa bilder skannar de sedan in till data. Därefter skrivs texten med handlingen direkt in i bilderna på datorn innan det är klart för tryckning.

Anders läser även in handlingen på ljudbok, som följer med boken så att barnen kan lyssna och se handlingen i boken samtidigt. Där är även musik komponerad tillsammans med Rickard Bergenheim med att lyssna på. Boken finns bland annat att köpa på Strömstads bokhandel.

Anders berättade att 2017 var det 11 skådespelare som uppträdde på Friluftsmuseet i Kapten Kuling. Det var 500 personer på premiären och på de 5 föreställningarna var det totalt ca 2 000 åskådare.

Martin tackade Anders för ett intressant föredrag.

Under klubbärenden meddelades att vi fått möjlighet att sälja lotter till förmån för våra välgörande ändamål den 15 september. Någon som kan sälja lotter den dagen samt informera om Rotary efterlystes.

Alla hälsades hjärtligt välkomna till nästa lunchmöte. Detta kommer att hållas den 25 september då Distriktsguvernör Hans-Olov Jönsson kommer på besök.

Noteringar av Martin Karlsson