Veckobrev Vecka 35

fredag 8 september 2017

Bosse Karlsson

Veckomöte den 28. Augusti 2017

Veckobrev vecka 35  -  2017.

Dagens gäst: Utrikeskorrespondent och f.d. FN-medarbetare m.m. Per-Erik Korström.

Närvarande: Tio medlemmar och sexton gäster, varav sju Rotarianer och tre Innerwheelmedlemmar.

President Martin Karlsson kunde även denna gång hälsa en talrik skara Rotarianer välkomna till lunchmötet. Efter en kort information överlämnade han ordet till dagens föredragshållare Per-Erik Korström från Tanumshede som än en gång talade om det nu aktuella men instabila läget i världen.

Per-Erik, eller ”Pekka”, som han vanligtvis brukar kalla sig själv, inledde med att ge en bild av dagsläget och situationen mellan USA och Sovjet. Han talade om att han bl.a. varit svensk delegationschef och då genom åren bl.a. träffat ryska generaler och på kvällarna suttit ner och samtalat med dem. Per-Erik har därför en fantastisk kunskap även om hur dessa resonerar och tänker om situationen runt om i världen.

För vår, Sveriges, del har Sovjet markerat att man anser att Östersjön är ”Deras innanhav”– en nog så allvarlig syn. Dessutom vet man ju att Putin har resurserna. Men man kan konstatera att det just nu är ganska lugnt i Östersjön men skulle Finland ”bara andas” att man skall/vill gå med i Nato – DÅ !!

Beträffande Gotland säger Putin att ”visserligen är det Er ö”, men med tanke på aktiviteter i luften och under vattenytan så finns det bevisligen ett intresse för Gotland och Östersjön även här.

Man kan säga att ”den som har Gotland” på sätt och vis behärskar Östersjön. Den sovjetiska flottan,

som har en av sina hamnar i Kaliningrad inte alls långt från svenskt territorium, bl.a. förfogar över ubåtar med en längd upp till 172 meter som kan vara utrustade med upp till 15 stycken missiler.

För Ryssland är det strategiskt viktigt att ha fritt utlopp ur Östersjön.

OM så skulle ske, vilket ingen så klart hoppas, att Ryssland skulle komma på att ”ta Gotland” kan det ske så att det kommer ett telefonsamtal till statsministern med besked att ”man” avser att ockupera Gotland och att Sverige i så fall har 48 timmar på sig att lämna ön och överlämna den till ockupationsmakten.  Det kan nu ibland verka som om de båda stormakterna USA och Ryssland delat upp världen mellan sig, sade han. Detta trots att det finns både ekonomiska och politiska motsätt-ningar länderna emellan.

Ett annat problem som Per-Erik belyste, var den nu allt mer ökande droghandeln och den tilltagande

traffickingen, som båda ökat på senare år från länderna i öst.

Per-Erik besökte oss – Strömstad Rotaryklubb – måndagen den 28 augusti och nu, i skrivande stund, har vi redan kommit några dagar in i september månad. Under den gångna veckan har världsläget ändrats högst väsentligt vad den internationella spänningen beträffar. Inte bara Donald Trump har ställt till det och skapat oreda. Nej borta i Asien har det hänt otroligt mycket. Den oberäknelige Nordkoreanske härskaren president Kim Jong-Un har sysslat med raketuppskjutningar och provsprängningar för att försöka visa att han också har vapen och makt. Detta har sedan, skall vi kalla det, besvarats av Japan och Sydkorea. Även Donald Trump har uttalats sig om situationen.

Vi får hoppas att de ledare som har möjlighet att ”bara trycka på knappen” håller sig lugna så att vi inte får ännu mer oroligheter i världen – det räcker med de oroshärdar vi redan har.

Nästa Rotarymöte äger rum måndagen den 11 september och v i startar som vanligt lunchen, Laholmens erkänt goda lunchbuffé kl. 11.45. Föredragshållare är den gången Anders Nödtveidt som kommer och berättar om sin nya bok som förstås handlar om Kapten Kuling.

Vid tangentbordet  -  även denna gång:

Bosse Karlsson.                 PS.     Kolla hemsidan !!!               DS.