Veckobrev vecka 29/2015

måndag 27 juli 2015

MK

Veckomöte den 13 juli 2015.

Närvarande 9 st Medlemmar och 15 st Gäster

President Martin Karlsson önskade alla medlemmar och gäster välkomna till mötet.

Dagens föredragningshållare var Ann Brit Oseland Karlsson. Hon är legitimerad lärare och arbetar på högstadieskolan Strömstiernaskolan i Strömstad. Hon undervisar och är legitimerad lärare i fem ämnen för högstadiet; religion, historia, geografi, samhällskunskap och engelska.

Hon berättade sedan om läroplanen, LGR 11, och hur den ska tillämpas och gjorde jämförelser och tog fram skillnader jämfört med tidigare läroplaner. Läroplanen, LGR 11, är målinriktad och består av fakta, förståelse och analys. Idag måste man ha faktakunskap, visa viss förståelse och kunna göra vissa analyser för att få godkänt betyg. Kraven för att få godkänt bedömdes ha ökat i och med den nya läroplanen. Många intressanta frågor kom upp i samband med den avslutande frågestunden.

Vi har även en önskan om att bli invald från Lars Broman, vilken presenterades kortfattat på mötet. Har någon av våra ordinarie medlemmar något att invända mot detta skall man omgående hör av sig till Styrelsen och i första hand president Martin Karlsson.

Nästa lunchmöte är måndag den 27 juli kl. 11.45 då vi får besök av Lars Nordström, som kommer berätta om det ekonomiska läget i världen.

Noteringar av Martin Karlsson