Veckobrev Vecka 27 / 2017

tisdag 11 juli 2017

Bosse Karlsson

Veckomöte den 3 Juli 2017

Dagens gäst: Evenemangsarrangör & körledare Bjarne Schützer.

Närvarande: 8 medlemmar och 11 gäster.

Veckomötet inleddes på sedvanligt sätt av president Martin Karlsson som hälsade alla närvarande välkomna. Han vände sig därvid speciellt till dagens föredragshållare Bjarne Schützer, som skulle tala om den, på sätt och vis, ”pånyttfödda” Kosterhavsfestivalen.

Bjarne kunde berätta, att årets Kosterhavsfestival kommer att arrangeras på ett för Strömstadbor och gäster nytt sätt. Det hela kommer att vara en Picknic-konsert, en mer vanlig tradition i England.

Detta innebär att publiken kommer att samlas och njuta av fantastisk musik ute i det fria, på en blomsteräng nedanför Nordkosters fyrtorn.

Tänk Er detta – vi som var närvarande när Bjarne berättade blev fascinerade av tanken - att en sommarkväll ”på Nord” få sitta ner i gräset, äta och dricka medhavd mat och dryck och bara lyssna.

Det blir många och väl utvalda verk av kända kompositörer som publiken kan njuta av och lyssna på, när de nu framförs ute i det fria – Wow!

Kosterhavsfestivalen arrangeras under tiden 21 juli – 31 juli, varje dag utom måndag den 24 juli.

När man, som nu på lunchmötet, får artister och musiker presenterade för sig kan man ana vilken magisk stämning det kommer att bli en / flera vackra kvällar i slutet av juli ute på vackra Nordkoster. Vi hoppas att vädergudarna bjuder till, då kommer detta att bli magiskt och oförglömligt.

Kosterhavsfestivalen är en nystart av den tidigare populära Kosterfestivalen som festivalen tidigare benämndes. Den har arrangerats under åren 2005-2015 men ifjol tog arrangörerna en, skall vi kalla det paus – i alla fall ett uppehåll, för att i år 2017 återkomma med ett antal nyheter. Tidigare år har evenemanget mest hållit till på Koster även om man 2014 använde Lokstallet som konsertlokal.

Bjarne Schützer kunde presentera ett digert program med många välkända artister. Han gav också rotarianerna små inspelade smakprov på sång- och musikartister, vilka bådade gott.

Temat för årets festival är skönhet, närhet, värme och harmoni människor emellan i vår tid, där utmaningarna för mänsklig samexistens kan verka påträngande.

Om man bara skall nämna några få program så redan andra dagen, onsdag 25 juli, kommer Trio Kosmopolitan med fiol, klaver och cello där en av arrangörerna Martin Rasten medverkar.

Lördagens konsert bär det aptitretande namnet ”Sommarnatt vid fjorden – Kosterfjorden alltså.

Avslutningen, måndagen den 31 juli, verkar också bli en höjdare. Då kommer de båda initiativtagarna till Kosterfestivalen en gång, tenoren Thomas Flodin och Martin G Rasten på Cello. Dessutom medverkar Ulrik Gaston Larsen på luta och verket de då skall framföra är Fredmans Apostlar av Bellman, som alltså kommer att framföras som avslutning på årets Kosterhavsfestival.

Konserterna börjar på eftermiddagen för att passa med Kosterbåtarnas ordinarie turlistor.

Dessutom kunde Bjarne Schützer meddela att Strömstadoperan även i år kommer att bjuda på ett musikevenemang av hög klass på Skagerack. Där kommer Charlotta Huldt tillsammans med den välkände Stefan Ljungqvist, känd som polisman Evald Larsson i Gösta Unefäldts populära TV-serie om Strömstadspolisen, samt Strömstadsoperans kör att presentera:

Pärlor från operascenen och den svenska västkusten”

President Martin Karlsson tackade Bjarne Schützer för informationen om årets musikhändelser och hälsade medlemmarna välkomna den 17 juli då Lars Nordström återkommer med sin alltid lika populära syn på det ekonomiska läget i världen. / Vid tangentbordet denna gång - Bosse Karlsson