Veckobrev vecka 25/2015

tisdag 14 juli 2015

M-A S

Veckomöte den 15 juni 2015

Ordinarie lunchmöte: Måndag 15 juni 2015.

Närvarande: Sex medlemmar och två gäster.

Past president Bosse Karlsson hälsade de närvarande välkomna och framförde hälsningar från president Gunbritt Persson som befann sig på utlandssemester.

Han meddelade samtidigt att något veckobrev från förra lunchmötet, den 1 juni tyvärr ej skrivits och han beklagade att han missat detta. Ämnet den gången, den 1 juni, var ”vår utbytesstudent” Brittney Botelho som berättade och gav oss tillbakablickar på ”sitt år” i Strömstad samt även berättade om sin hemstad, Milton i staten Ontario Canada. Brittney kommer att resa hem till Canada den 30 juni och bor nu hos vår medlem Ewonne Sigwardssons familj.   Dagens ämne: Strömstadmilen 1991-2015 Föredragshållare: Kent Hansson, tävlingsledare. Strömstadmilens föregångare är Lilla Strömstadmaran. Den erbjöd inga ungdoms- eller motionsklasser, hade start och målgång på torget, arrangerades av Strömstads IF och samlade i medeltal 450 deltagare. År 1991 arrangerades Strömstadmilen för första gången. Initiativtagare var Christer Desmo, Jonny Melander och Göran Hansson. Start och mål förlades då till Strömsvallen.  Från år 2000 är Strömstad Löparklubb arrangörer. I början gick det trögt med att samla deltagare(ca.400) men från år 1994 ökade antalet kontinuerligt. År 2002 infördes motions- och promenadklassen och rekordet noterade 1618 deltagare. Sedan dess deltar ca 1500 personer i alla åldrar och konditioner varje första lördag i juli. Strömstad Löparklubb arbetar på olika sätt och fronter för att marknadsföra Strömstadmilen. Den fjärde juli i år genomförs Strömstadsmilen den 25-te upplagan. Fem personer har sprungit samtliga lopp. Ett hundratal funktionärer fordras vid arrangemanget.  I år, 2015, ingår ”Veteran SM 10 km” i Strömstadmilen. Strömstad Löparklubbs elitlöpare Mikael Ekvall och Johan Larsson tror Kent kommer att tävla om segern. Strömstadmilens ekonomiska överskott är en förutsättning för Löparklubben. Det finansierar idrottsliga verksamheter samt underhåll och utveckling av terrängbanan på Erlandseröd. Ekonomin är även ett måste för att kunna behålla topplöpare i klubben. Alla funktionärer arbetar ideellt. Kent avslutar med att uttrycka farhågor över en trend i samhället. ”Det blir allt svårare att få folk att ställa upp ideellt, vilket i framtiden utgör ett hot mot arrangemanget runt Strömstadmilen.

Vid tangentbordet /

Marie-Ann Stoltz