Veckobrev vecka 5 / 2017

Rotary Strömstad Veckobrev möte 30 januari 2017

Ordinarie lunchmöte: Måndag 30/1

Närvarande 13st medlemmar och 7 st gäster

President Martin Karlsson hälsade alla välkomna.  Martin passade på och tipsa om att det går att se en dokumentär från Panzi Sjukhuset  på UR play. http://urplay.se/program/199070-mukwege-att-laka-kvinnor-i-kongo

Dagens gästföreläsare var kommunpolisen Sara Olsson. ”Strömstad en trygg kommun” var rubriken på föredraget. Sara beskrev polisens arbete man har tecknat ett medborgarlöfte med kommunen som består av tre delar.

1. Narkotika bekämpning

2. Patrullera i områden som känns otrygga

3. Trafik Kontroller

I Strömstad gjorde det 2153 st anmälningar under 2016, 179 st av dessa var våldsbrott. Detta var inte extremt mycket utan i nivå med tidigare år. Med våldsbrott menar man följande:

-          Olaga hot

-          Misshandel

-          Hot eller förgripelse mot tjänsteman

-          Våld mot tjänsteman

Dessa brott sker oftast kl 21-03 under helgerna. Man ser ett ett tydligt samband mellan alkoholkonsumiton och våldsbrott.

Sara beskrev problematiken med att Strömstad och Tanums kommun har endast en polisbil som patrullerar. Sara tog upp att det kan bli aktuellt med så kallade ”Trygghetsvandrare ” tanken med detta är att man patrullera minst två och två och arbetar som polisens volontärerer för att motverka våldet i Strömstad.

Sara uppmana till att vi som medborgare i Strömstad kommun ska höra av oss om vi har frågor och funderingar.

Nästa möte sker den 13/2 då Jan Dalheilm med temat ”Kulturhuset Skagerack” .

Noteringar av Mårten Oxenholt