Veckobrev Vecka 27 / 2016

söndag 10 juli 2016

Fredrik Gunterberg

Veckomöte den 4 juli 2016

Ordinarie lunchmöte: Måndagen den 4 juli 2016 på Hotell Laholmen, Strömstad.

Närvarande: 11 medlemmar och 12 gäster.

Vår medlem Bosse Karlsson hälsade medlemmar och gäster välkomna. Dagens föredragshållare var Lars Nordström som traditionsenligt höll sitt sommarföredrag om läget i världsekonomin.

Lars började med att tala om den allmänt oroliga situationen i världen med bla kriget i Syrien för att sedan titta närmare på några olika regioner.

Den kinesiska ekonomin är enligt Lars ett ”luftslott” som det finns anledning att känna oro för. De kinesiska företagen präglas av stark statlig inblandning och de kinesiska bankerna är inte solida. För närvarande lånar kineserna till en stor del av den tillväxt landet har.

Ett annat orosmoment är de ekonomiska problemen inom EU. Grekland är kraftigt skuldsatt och har ingen möjlighet att betala tillbaka sina lån. Därför kommer det krävas en skuldavskrivning. Detta kommer i sin tur medföra problem för de banker i Tyskland och Frankrike som har lånat ut stora summor till Grekland. En liknande situation ser vi i Portugal och Italien.

Ett nytt problem som dykt upp i Europa är Brexit. För närvarande finns det enligt Lars ingen politisk ledare i Storbritannien som vill ta ansvar för britternas utträde ur EU. Ett problem är också att Brexit-sidan inte haft någon strategi för hur ett utträde ska gå till. Olika parter har sagt olika saker.

Efter att ha uppehållit sig i Europa byter Lars fokus och tar upp situationen i Nordamerika. Mycket handlar där om presidentvalet i USA i höst. Ingen av presidentkandidaterna är helt idealisk menar Lars. Hillary Clinton är trots många anhängare impopulär bland halva befolkningen. Donald Trump är retoriskt skicklig men politiskt okunnig.

Något som gäller stora delar av världen är att klyftorna mellan rika och fattiga har ökat. Det ser vi också i Sverige. Detta utnyttjas av populister som drar nytta av situationen. Framförallt gäller det högerpartier som vänder sig mot globalisering, invandring m.m.

Lars avslutade sitt föredrag med att reflektera över läget i Sverige. Ekonomin går förhållandevis bra vilket säkert har samband med den näringslivsvänliga politik som förts. Men det är framförallt vissa typer av företag i storstadsregionerna som har gynnats medan utvecklingen har varit negativ i andra delar av landet. Den stora invandringen behöver inte bli ett så stort problem då många invandrare från t.ex. Syrien är relativt högutbildade. Men Lars saknar nytänkande hos de svenska partiledarna. Han menar också att blockpolitiken försvårar situationen.

Nästa möte blir måndagen den 18 juli då vi får lyssna på forskaren och stadskonsulten Ulf Eriksson som kommer att prata över ämnet ”Hållbar trafik i attraktiva städer”.

Anteckningar gjorda av Fredrik Gunterberg